fbpx

Meindert Mak

Waarom ben je gitaar gaan spelen?

Op mijn 16e kreeg ik, na lang zeuren bij mijn ouders, een gitaar (Ik had al vanaf mijn 7e pianoles). Ik ging overstappen op gitaarles omdat een schoolvriendinnetje van mij ook gitaar speelde en heel mooi kon spelen.
Mijn gitaardocent moedigde mij aan om te studeren. Ik leerde snel. Toen ik 18 jaar was werd ik toegelaten op het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Het ging voor mij, achteraf gezien, te snel. Er werd te veel van mij gevraagd. Na 3 jaar stopte ik met de opleiding.

Op latere leeftijd pakte ik mijn studie weer op en studeerde ik alsnog af aan het conservatorium. Ik mocht nog verder studeren voor mijn masterdiploma omdat ik onderzoek wilde doen naar lesgeven aan slechtziende – en blinde mensen.

Wat drijft jou om hierin les te geven?

Lesgeven is mijn passie. Wat is er nu mooier dan mensen te helpen bij hun muzikale ontwikkeling? En….. wat is er nog mooier dan dat te doen op het mooiste instrument dat er bestaat?! Ik studeerde ook verder in het samenspelen met anderen. En dat wil ik ook graag aan anderen leren.

Ik speelde samen met een strijkkwartet, met een zangeres, met een violist en ging twee muziektheaterproducties maken samen met andere masterstudenten. Een daarvan is: The Third Eye – a Concert in the Dark. Dit ensemble bestaat nog steeds. We spelen dan in het donker. Alles moet op gevoel. Dat is fijn als je, zoals ik, niet zo goed kan zien.

Omschrijf jouw lessen in 3 woorden.

Maatwerk – Sfeer – Eigen inbreng

Ik voel mij betrokken bij mijn leerlingen en kies de aanpak die bij hen past. Niemand is hetzelfde. Dat vraagt om maatwerk. De sfeer in een les vind ik belangrijk. Leerlingen hebben een eigen inbreng in de les: Wat vind ik mooi? Wat wil ik leren? Waar word ik blij van?